środa, 14 września 2011

MELODEUSZ czyli Warszawska Jesień dla dzieci w Łazienkach!



Ośrodek Edukacji Muzealnej Muzeum Łazienki Królewskie i Warszawska Jesień zapraszają wszystkich młodych muzyków do Starej Kordegardy na spotkania z Melodeuszem! Instalacja dźwiękowo-muzyczna w ramach Małej Warszawskiej Jesieni w Starej Kordegardzie.

Dzieci słyszą więcej niż my – dorośli. Dlatego zdecydowaliśmy się włączyć w rozwijanie ich muzycznej wyobraźni „Małą Warszawską Jesień” - pierwszy festiwal muzyki współczesnej przygotowany z myślą o młodszych odbiorcach.

Melodeusz to działający na wyobraźnię i zmysły dziecięce okrągły, kolorowy obiekt złożony z 26 mini odtwarzaczy. Odtwarzacze zawierają fragmenty utworu muzycznego do samodzielnego zagrania - złożenia. Wciskając guziczki, dzieci odtwarzają nagrane dźwięki instrumentów w dowolnych zestawieniach albo wszystkie naraz.


Na małych kompozytorów czyhają przygotowane pułapki - niektóre instrumenty mają śmieszną barwę dźwięku albo grają nie pasującą do pozostałych figurę. Ale właściwie czemu nie ułożyć utworu z tych właśnie niechcianych, nie pasujących elementów? Melodeusz może też przemówić za sprawą wplecionych w nagrania głosek.

Stara Kordegarda 16-25.09 godz. 9:00-18:00
wstęp wolny

czwartek, 8 września 2011

Artyści w Łazienkach


Pierwszym gościem spotkań z cyklu Artyści w Łazienkach była pani Małgorzata Walewska. Spotkanie towarzyszą wystawie Artyście Europie, prezentującej fotografie wykonane przez Czesława Czaplińskiego. Kolejne spotkanie już 13 września o godz.18.00. Naszym gościem będzie Józef Wilkoń.

poniedziałek, 5 września 2011

Spacery wolontariuszy po Łazienkach


Ośrodek Edukacji Muzealnej Łazienek Królewskich prowadzi w ramach programu „Wolontariat z kulturą!” spacery tematyczne po ogrodach Łazienek Królewskich. Każdy z obecnych na nich wolontariuszy przygotowuje informacje dotyczące przydzielonego mu tematu, a następnie dzieli się nimi z innymi uczestnikami.
Spacery mają na celu zintegrowanie grupy wolontariuszy uczestniczących wspólnie w projekcie Stacja Kordegarda, ale przede wszystkim pomóc poznać to niezwykłe miejsce znajdujące się w samym sercu Warszawy.
Każdy ze spacerów dostarcza nam niezwykłych doświadczeń, wiedzy i – co najważniejsze, odkryć na nowo tę królewską letnią rezydencję króla.  


fot. wolontariusz Robert Pawluczyk
Serdecznie zapraszamy do śledzenia na bieżąco blogowych relacji i rewelacji o samych spacerach jak i działalności grupy wolontariackiej Łazienek Królewskich.

Po co mamy jechać do Egiptu czy starożytnej Grecji skoro wystarczy wybrać się na spacer do WARSZWSKIEJ letniej rezydencji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego – Łazienek Królewskich? Dnia 5 sierpnia mieliśmy ogromną przyjemność uczestniczyć w wyjątkowo sympatycznym spacerze. Przechadzając się królewskimi drogami, niczym dworzanie  królewscy, podziwialiśmy pawilony świątynne gdzie czas zatrzymał się w miejscu, a my mogliśmy zatrzymać się razem z nim…
Oprócz wspaniałych widoków i mnóstwa informacji, którymi zdołaliśmy się wzajemnie podzielić, my - WOLONTARIUSZE spędziliśmy ze sobą mile czas. Nasza radość udzieliła się nawet panu ogrodnikowi (którego z tego miejsca serdecznie pozdrawiamy i życzymy wiele dobrego). Za duże szczęście możemy uznać fakt, że mamy tuż obok tak wyjątkowe miejsce… I LOVE łazienki królewskie
- wolontariuszka Zuzia Buzow 

piątek, 2 września 2011

Historia Jednego Obrazu - wolontariusze zapraszają na wystawę Rembrandt i Inni


Fot. Robert Pawluczyk

Wystawa Rembrandt i inni. Królewska kolekcja obrazów Stanisława Augusta w Pałacu na Wyspie jest połączona z projektem  pt. „Historia Jednego Obrazu”, w którym wolontariusze mają okazję wykazać się wiedzą na temat wybranego przez siebie obrazu.

Fot. Robert Pawluczyk

Wolontariusze są uczestnikami nowego programu „Wolontariat z kulturą”,  który powstał z inicjatywy Ośrodka Edukacji Muzealnej w Muzeum Łazienki Królewskie. Celem tego projektu  jest przybliżenie historii wybranego obrazu, próba jego interpretacji oraz zwrócenie uwagi zwiedzających na szczegóły i środki wyrazu, które zostały  zastosowane przez artystę(a często umykają one uwadze zwiedzających).
Akcja ta pozwala poszerzyć wiedzę nie tylko zwiedzających, ale i samych wolontariuszy, którzy wcielając się w rolę przewodnika, musieli zapoznać się z odpowiednimi materiałami,  poszukać informacji  w dostępnych źródłach - albumach, książkach czy internecie. Wielu wolontariuszy dzięki uczestnictwie w projekcie stało się prawdziwymi ekspertami opowiadającymi już nie tylko  o jednym, ale o kilku obrazach znajdujących się na wystawie. Akcja „Historia Jednego Obrazu” cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Zwiedzający aktywnie uczestniczą w spotkaniach z wolontariuszami obecnymi na wystawie, zadają liczne pytania.Dzięki temu wolontariusze mają szansę wykazać się zgormadzoną przez siebie wiedzą z zakresu historii sztuki na tle historii epoki.

- wolontariuszka Agnieszka Kępińska - uczestniczka projektu

środa, 31 sierpnia 2011

Rusz głową - gimnastyka po wakacjach

fot. Robert Pawluczyk

Już w najbliższą niedzielę startuje nowy cykl gier terenowych w Łazienkach Królewskich. Zapraszamy na grę RUSZ GŁOWĄ - każdemu przyda się przecież rozgrzewka po wakacjach.
4 września 2011, godz. 11.00. Koszt 10zł.

Podpatrzony plenerownik


To nie Egipt, ani dalekie południe. To południe w Łazienkach, gdzie w cieniu palm można korzystać z plenerowników - koszyków pełnych aktywności. Nam nie straszny koniec lata - plenerować można także we wrześniu i październiku.

piątek, 26 sierpnia 2011

Gra na koniec lata - latamy za lwami

fot. Robert Pawluczuk

Już w najbliższą niedzielę 28 sierpnia ostatnia letnia gra terenowa dla dzieci i rodziców w Łazienkach. Przybywajcie aby razem z nami tropić lwy! Start o 11.00 przy Starej Kordegardzie. Koszt 10zł.

środa, 17 sierpnia 2011

Zostań edukatorem



Jeżeli jesteś osobą kreatywną, energiczną, komunikatywną, chcesz pracować w niezwykłym miejscu i uczestniczyć w niebanalnych projektach, to praca edukatora jest dla Ciebie!


W związku z wciąż rosnącą liczbą lekcji muzealnych i projektów edukacyjnych Ośrodek Edukacji Muzealnej Muzeum Łazienki Królewskie poszukuje edukatorów.

Edukator muzealny – to osoba, która ma za zadanie w niebanalny sposób opowiedzieć o zbiorach, umiejscowić je w czasie, wciągnąć grupę w działania kreatywne i zainteresować historią, zaklętą w kolekcji oraz przestrzeni muzeum.

Aby zacząć z nami pracować:
- prześlij nam swoje CV oraz list motywacyjny na adres: izabela.koczkodaj[at]lazienki-krolewskie.pl
- napisz konspekt lekcji muzealnej według otrzymanych wskazówek
- przeprowadź bezpłatną lekcję próbną.

Rekrutujemy praktycznie przez cały rok, dlatego pracę można zacząć w dowolnym momencie, choć uprzedzamy, że najwięcej pracy jest jesienią i na wiosnę.

Mile widziani studenci i absolwenci kierunków humanistycznych i artystycznych, ze znajomością języków obcych.

W razie pytań prosimy o telefon pod numer: 22 50 60 044 lub na wyżej podany adres mejlowy.

piątek, 12 sierpnia 2011

Jak plener to Łazienkach!



Ruszyły PLENEROWNIKI, czyli koszyki pełne niespodzianek dla dzieci i rodziców! Wreszcie można ruszyć z maluchami w teren i buszować wspólnie na trawie - dorośli mogą usiąść na przenośnym krzesełku a dla dzieci przygotowana została specjalna mata. Koszykowe wyposażenie zaprasza do aktywności w przestrzeni Łazienek - w środku znajdują się m.in. fragmenty nowego rodzinnego przewodnika edukacyjnego. Aby wypożyczyć PLENEROWNIK wystarczy przyjść do Stacji Kordegarda w godzinach 11-16. Plenerowanie jest bezpłatne.

Mijają wakacje, MIJA CZAS. Gra terenowa w Łazienkach!



W niedzielę 14 sierpnia o godz. 11.00 zapraszamy na grę terenową dla dzieci pt. MIJA CZAS. Chętnych piechurów zapraszamy po bilety do kasy głównej w Pałacu na Wyspie. Koszt uczestnictwa wynosi 15zł dla każdego dziecka. Grę zaczynamy przed Starą Kordegardą.
Więcej informacji: warsztaty[a]lazienki-krolewskie.pl

środa, 10 sierpnia 2011

Różowy rumak i spółka.


Film zrealizowany w ramach warsztatów Łazienki Animowane, sierpień 2011

Więcej filmów stworzonych przez małych artystów: http://www.youtube.com/user/osrodekedukacji

wtorek, 26 lipca 2011

Butoh w Łazienkach

W Łazienkach uważni goście zobaczą Chiny i Japonię - jest Droga Chińska, wnętrza pełne są waz i pawilonów orientalnych. W sobotę 23 lipca daleki wschód zagościł na deskach amfiteatru na wodzie - uczestnicy warsztatów Butoh pokazali spektakl przygotowany pod kierunkiem Aleksandry Capigi-Łochowicz.

wtorek, 12 lipca 2011

Relacja naszej wolontariuszki Anny Bakoty z warsztatów Rzeżuchowce i Patyczaki -

 fot. Ania Bakota

 fot. Ania Bakota

Jak wygląda Ziemia widziana z nieba? Ile kręgów znajdziesz w najbliższym otoczeniu? Jak za pomocą patyków stworzyć własną gwiezdną konstelację? Na te i wiele innych pytań dotyczących sztuki w środowisku naturalnym odpowiedzieliśmy sobie podczas czterodniowych warsztatów pt. „Rzeżuchowce i patyczaki”, czyli sztuki rzeźbienia Ziemi.
          Mimo nie zawsze sprzyjającej pogody, która nam towarzyszyła w pierwszym tygodniu lipca, uczestnicy warsztatów mieli okazję odkryć nową odsłonę otaczającej ich natury i przyrody. Każdego dnia poznawaliśmy nowy żywioł, który nadawał kierunek wspólnym pracom i zabawom.
Młodzi odkrywcy dowiedzieli się, jak wykonać na łące obrazy widziane z nieba i jak wykorzystać zwyczajną sól kuchenną do stworzenia zupełnie niezwyczajnych dzieł. Wspólnie przekonaliśmy się też, że wodne potwory wcale nie są takie straszne, szczególnie, gdy sami je tworzymy – zarówno za pomocą liści i kawałków sznurka, jak i własnej wyobraźni. Dzięki prostym narzędziom takim, jak patyki i gałęzie, uczestnicy zajęć przenieśli się w gwiezdną przestrzeń, która okazała się wcale nie być tak odległą, jak się z początku wydawało. Podsumowaniem warsztatów były zadania poświęcone kręgom w przyrodzie i otaczającym nas świecie. Za pomocą kamieni, farb i pasteli odzwierciedlaliśmy koła natury, które uświadomiły nam, że wszystko na Ziemi jest z sobą powiązane, a my jako ludzie jesteśmy nieodłącznym elementem naturalnego porządku.
Zajęcia opierały się na zastosowaniu prostych środków plastycznych, które umożliwiały dzieciom samodzielne kierowanie własnym procesem twórczym. Podczas tych warsztatów nikt nie mógł się pomylić – każde rozwiązanie było dobre, bo pokazywało nasze osobiste rozumienie przyrody i Ziemi. Dzięki temu wykonane przez dzieci prace cechowały się ogromną różnorodnością i pomysłowością. Korzystając ze znajomych narzędzi – farb, kredek, papierów kolorowych – uczestnicy warsztatów tworzyli własną wizję różnych obiektów środowiska naturalnego. Następnie tak uzyskaną bazę wspólnie przenosiliśmy w zupełnie nowy wymiar, przestrzeń ogrodów Łazienek Królewskich, gdzie za pomocą kamieni, patyków i liści znajome zjawiska naturalne nabierały nowego znaczenia.
Tematyka zajęć przybliżyła uczestnikom znaczenie natury w życiu człowieka i pokazała, że na otaczający nas świat można patrzeć pod różnymi kątami. Możliwość obcowania z przyrodą poprzez przeistaczanie jej elementów w dzieła sztuki była okazją do podkreślenia wysokiej wagi środowiska naturalnego i kształtowania u dzieci wrażliwych, ekologicznych postaw. Piękne, zielone otoczenie Łazienek Królewskich stanowiło do tego wprost idealne tło – nawet, jeśli czasem popadał nam deszcz.

Ania Bakota

poniedziałek, 11 lipca 2011

Patyczaki, liściaste węże i ziemia, czyli Land Art w Łazienkach


fot. Robert Pawluczyk 
Warsztaty Land Art prowadzone przez Marzenę Rostkowską. 5-8 lipca 2011.

Gra terenowa - czasem słońce czasem deszcz

fot. Robert Pawluczyk

"Płynie woda" to gra terenowa, która wywołała w Warszawie prawdziwą burzę! Niedzielne przedpołudnie upłynęło (popłynęło!) nam na odkrywaniu różnych wodnych miejsc w Łazienkach. Nie przestraszyliśmy się nawet Posejdona i jego gniewu, bo przecież nie jesteśmy z cukru!
Kolejne gry terenowe już 24 lipca o 11.00. Zapraszamy!

niedziela, 3 lipca 2011

Stacja Kordegarda. Dobry postój na lato.



STACJA KORDEGARDA to wakacyjna odsłona jednego z muzealnych budynków w Łazienkach Królewskich. Wreszcie jest miejsce, do którego można przyjść z dziećmi! Na najmłodszych czekają gry (także te z czasów Stanisława Augusta), kolorowanki, zajęcia edukacyjne, książki. Dorośli mogą wygodnie rozsiąść się w fotelach i poczytać książki, słuchając muzyki sprzed wieków.
Stacja Kordegarda otwarta jest codziennie w godzinach 11-16. Zapraszamy!

piątek, 1 lipca 2011

Wakacyjne Łazienki


Wakacyjne Łazienki
Zapraszamy na kreatywne wakacje w Łazienkach Królewskich! Ośrodek Edukacji Muzealnej przygotował ciekawe propozycje na lipiec i sierpień – dla małych, średnich i tych całkiem dużych.

Stacja Kordegarda
We wszystkie wakacyjne niedziele w godz. 11:00-16:00 zapraszamy dzieci i dorosłych do Starej Kordegardy na gry planszowe, zabawy rodem z XVIII wieku, zajęcia plastyczne, projekcje, wystawy i warsztaty, a także na książkę przy kawie i muzyce czasów Stanisława Augusta.

A dodatkowo warsztaty edukacyjne:

Rzeżuchowce i Patyczaki – warsztaty Land Artu, czyli Sztuki Ziemi, dla dzieci
5, 6, 7, 8 lipca godz. 10:00-14:00
Jak zrobić rzeźby z piasku, kamieni i rzeżuchy? Jak z samych patyków stworzyć dzieło sztuki? Jak patrzeć na świat przyrody i jak go oswoić?
Pojedynczy bilet: 25 zł
Karnet na wszystkie warsztaty w cyklu: 90 zł

Łazienkowskie gry terenowe – niezwykła przygoda w plenerach ogrodów
10 i 24 lipca g. 11:00-13:00 Jak dobrze znasz ogrody łazienkowskie? Czy wiesz gdzie płynie woda, ile wskazówek ma zegar słoneczny i co znaczy ubi leones? Rusz głową i startuj z nami w niezwykłą podróż odkrywającą tajemnice Łazienek Królewskich!
Bilet: 10 zł/os Miejsce spotkania: Stara Kordegarda

Butoh w Łazienkach – warsztaty tańca japońskiego dla dorosłych
19-23 lipca godz. 18:30-21:30
Taniec butoh rodzi się z wzajemnej relacji tancerza i miejsca, w którym tańczy. Pięć kolejnych lipcowych wieczorów stanie się okazją, by na deskach Amfiteatru „otańczyć” przestrzeń Łazienek Królewskich. Inspiracją będzie niebo, wiatr, letni deszcz, zaś pierwszą widownią – układający się do snu ogród łazienkowski. Będziemy tańczyć z przyrodą, zwierzętami i duchami tego miejsca, snując ruchem opowieści o ludziach, którzy w nim żyli.
Karnet na wszystkie zajęcia: 200 zł

Łazienki animowane – warsztaty filmu animowanego dla dzieci
2, 3, 4, 5 sierpnia godz. 10:00-14:00
Pełen niespodzianek świat Łazienek Królewskich i XVIII-wieczna bajka będą inspiracją do tworzenia własnych animacji. W technice poklatkowej można będzie ożywić łazienkowskie rzeźby, zaprojektować własny ogród, a na koniec zabrać do domu niepowtarzalną, filmową pamiątkę.
Pojedynczy bilet: 25 zł
Karnet na wszystkie warsztaty w cyklu: 90 zł

Parady Potockiego – warsztaty teatralne dla dzieci
16-26 sierpnia godz. 10:00-13:00
Miłośników teatru i gry aktorskiej zapraszamy do udziału w prawdziwym przedstawieniu teatru dworskiego – przez zabawę do sztuki Jana Nepomucena Potockiego „Parady”, która zostanie przedstawiona publiczności w ostatnim dniu warsztatów na deskach Teatru Stanisławowskiego!
Karnet na wszystkie zajęcia: 200 zł


Zapisy: warsztaty@lazienki-krolewskie.pl

piątek, 17 czerwca 2011

Urodziny po królewsku



fot. Patryk Makulski
Ośrodek Edukacji Muzealnej prowadzi nowy program Urodziny po królewsku - zapraszamy do wspólnej organizacji przyjęcia urodzinowego połączonego z poznawaniem naszych obiektów muzealnych i epoki stanisławowskiej.
Kontakt: urodziny[a]lazienki-krolewskie.pl

czwartek, 16 czerwca 2011

Warszawa się edukuje. Odcinek Architektura

Warszawa aż huczy od architektonicznych warsztatów w najbliższy weekend (18-19 czerwca) i nie tylko. Polecamy warsztaty, także te objazdowe:

1. Warsztaty plenerowe dla dzieci w wieku 6-10 lat "Pewnego razu przyjechał do Warszawy..." z cyklu "Tata Tasiemka, Mama Syrenka". Spotkanie poprowadzi Jarek Kaczmarek (Grupa Studnia O.) i Katarzyna Szurman (Kapela Ze Wsi Warszawa). W programie m.in. prezentacja i opowiadanie legend warszawskich, śpiewanie tradycyjnych i nowych piosenek o Warszawie, wspólne tworzenie opowieści, rozwiązywanie zagadek, zabawa z rytmem, rozwijanie umiejętności muzycznych. Park Wolności, Muzeum Powstania Warszawskiego, ul. Grzybowska 79, (wejście od ul. Przyokopowej). Sobota godz. 12.00. Wstęp wolny.

2. Warsztat rodzinny w Projekcie Kordegarda towarzyszący wystawie Bartosza Muchy „52 leniwe tygodnie. Paraarchitektura

Na zajęciach będziemy dyskutować o pracach młodego artysty z Krakowa, spróbujemy zastanowić się „co autor miał na myśli” i dlaczego nazwał swoje projekty „para architektura”. Następnie, żeby zmienić konwencję rodzinnych warsztatów, dzieci i rodzice będą pracować osobno nad projektem własnego domu, po to aby na końcu porównać swoje wyobrażenia...
Prowadzenie: Magdalena Olasińska.
Zapisy: Dział Edukacji 22/ 556 96 71. Wstęp wolny. Miejsce spotkania: PROJEKT KORDEGARDA, ul. Gałczyńskiego 3 (na tyłach Nowego Światu)

3. W sobotę, 18 czerwca, ruszają objazdowe wykłady o architekturze Warszawy. Sprawdzimy czy targ kwiatowy i cmentarz mogą być ogrodem, jak miała wyglądać dzielnica Piłsudskiego i jak będzie wyglądać Warszawa w przyszłości.

Wycieczki są elementem projektu Osiedlamy się! - cyklu mobilnych wydarzeń kulturalnych, które realizowane są na warszawskich osiedlach przez Centrum Komunikacji Społecznej m.st Warszawy.

- zapisywać można się do piątku pod adresem osiedlamysie@um.warszawa.pl (wstęp wolny, obowiązuje rejestracja) i pod tel:22 44 333 87
- wycieczki trwają około 2 godzin

4.Fundacja Mama zaprasza na kolejne warsztaty dla dzieci w wieku 2-7 lat przygotowane we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

„Znaki i Symbole” to warsztaty powiązane z wystawą kolekcji Muzeum. Będą nawiązywać do prac Yael Bartany i jej tryptyku „...i zadziwi się Europa”, który jest właśnie prezentowany w polskim pawilonie na 54. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji. Dzieci obejrzą fragmenty filmu „Mur i wieża”. Porozmawiamy o symbolach i znakach. Zastanowimy się nad znaczeniem różnych symboli: od kota czy misia, przez syrenkę i flagę narodową (barwy narodowe) po takie symbole jak np. swastyka. Częścią warsztatu będzie też wspólne budowanie muru i wieży z kolorowych pudeł i opakowań z odzysku oraz praca z kolorowankami dla dzieci stworzonymi przez Yael Bartanę specjalnie na potrzeby projektu. Warsztat poprowadzą Patrycja Dołowy i Anna Pietruszka-Dróżdż.

warsztaty: 17 czerwca (piątek), godz. 11.00
warsztaty: 18 czerwca (sobota),godz. 11.00 (pierwsza grupa) i godz. 12.30 (druga grupa)

Udział w warsztatach jest bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Zapisy: patrycja@fundacjamama.pl

środa, 15 czerwca 2011

fot. Filip Klimaszewski / Agencja Gazeta
Staw rybny w wannie? Artystyczne lustro podwodne? Ośrodek Edukacji Muzealnej wspólnie z najmłodszymi uczestnikami pikniku Co Jest Grane prowadził działania twórcze 10 czerwca 2011 w warszawskiej Królikarni. Wrócić do domu z własną plastelinową rybą w wodzie - bezcenne!

czwartek, 9 czerwca 2011

Wystawa w Starej Kordegardzie - zapraszamy

Od 08.06 Łazienki Królewskie zapraszają na wystawę, podsumowującą efekty spektakularnego wydarzenia kulturalno-edukacyjnego Łazienki dają głos!, zainspirowanego przedsięwzięciem organizowanym w paryskim Luwrze. Projekt Łazienki dają głos! został zrealizowany w ramach nowo powstałego Ośrodka Edukacji Muzealnej, a sama wystawa jest zaproszeniem do odwiedzania nowej przestrzeni Ośrodka - Starej Kordegardy - miejsca otwartego i przyjaznego, w którym będą  przedstawiane nowoczesne działania edukacyjne. 

 fot. Patryk Makulski

 fot. Patryk Makulski

 fot. Robert Pawluczyk

Prezentowana w czerwcu wystawa multimedialna, ukazuje przebieg projektu Łazienki dają głos!, którego finał miał miejsce 29 maja. Tego dnia eksponaty Łazienek Królewskich ożyły! Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, ubrani w czarno-białe kapelusze, stanęli przed wybranymi przez siebie przedmiotami by móc podzielić się ze zwiedzającymi opowieścią.
         Projekt składał się również z serii interaktywnych warsztatów, przygotowujących uczniów do prezentacji. Podczas spotkań, animatorzy nie tylko zapoznali młodzież z Łazienkami Królewskimi, ale także pomogli  jej przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi oraz odkryć techniki artystycznego wyrazu, które najtrafniej oddają wizję świata uczniów. 29 maja uczestnicy sami stali się animatorami kultury, sprawiając, że kolekcja eksponatów muzealnych została zauważona. Poznali przestrzeń i historię Łazienek Królewskich, aby móc oprowadzić zwiedzających po dawnej rezydencji Stanisława Augusta, widzianej swoimi oczami.
         Warsztaty zostały pomyślane jako część procesu edukacyjnego, którego zasadniczym celem jest utworzenie społeczności, oswojonej z przestrzenią muzealną jako osobistą. Przeżycie i doświadczenie stały się narzędziami, za pomocą których uczestnicy mogą zbudować osobisty stosunek do własnej kultury. Łazienki dają głos! jest projektem obliczonym na cykliczną realizację. W tym roku, to właśnie uczniowie szkół ponadgimnazjalnych mieli okazję poczuć, że są właścicielami przestrzeni muzealnej, jej odbiorcami i osobami za nią odpowiedzialnymi. 
Kasia Łęgnowska - współorganizatorka projektu

Obserwatorami procesu edukacyjnego byli pasjonaci fotografii i filmu, którzy wspólnie stworzyli koncepcję wystawy i pracowali nad jej realizacją:

Patryk Makulski – ur. 1986 w Warszawie. Absolwent Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, studiuje Public Relations na UW, ukończył Akademię Fotoreportażu organizowaną przez Fundację Rozwoju Dziennikarstwa i Agencję Fotograficzną NAPO.

Robert Pawluczyk – ur. 1986, student Wojskowej Akademii Technicznej.  Od kilku lat amatorsko zajmuje się fotografią.

Agata Groszyk – Warszawianka. Studentka II roku dziennikarstwa na Collegium Civitas i II roku na Akademii Reklamy w Warszawie.

Mateusz Możdżeń  - ur. 1986, student kulturoznawstwa w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Od niedawna zajmuje się reżyserią i montażem filmowym.

piątek, 3 czerwca 2011

Dźwiękowo-Ruchowy Wehikuł Czasu


Dźwiękowo-ruchowy wehikuł czasu

Muzyczno-ruchowa podróż w czasie do XVIII wieku - niedzielne warsztaty dla dzieci.

Ideą warsztatów jest rozwój wyobraźni oraz dziecięcej świadomości ciała poprzez pracę z dźwiękiem i ruchem. Zabawa w grupie z wykorzystaniem rytmu może pomóc przezwyciężyć nieśmiałość oraz dać szansę na rozwinięcie własnych zasobów. Celem spotkań jest także zapoznanie uczestników z elementami obyczajowości, kultury i sztuki dworu XVIII wieku. Dzięki użyciu dźwięku, ruchu i doświadczeniu różnic i podobieństw do ludzi tamtych czasów, dzieci mogą oswoić sobie Łazienki Królewskie i przekonać się, że są one ciekawe i przyjazne.

Najbliższe warsztaty: 5 czerwca- Stara Pomarańczarnia g. 15:00

Odpowiemy sobie na pytania: jak zbudować wehikuł czasu i czy w podróży do przeszłości trzeba zażywać aviomarin. Gdy już dotrzemy do XVIII wieku, będziemy badać jakie dźwięki możemy wydawać ciałem, a potem zagramy Haydna na ręce, nogi i głowy.

Ruszaj z nami w podróż w czasie do XVIII wieku! Nasz wehikuł staruje!

wtorek, 17 maja 2011

Latarki w dłoń. Noc Muzeów w Łazienkach




Noc Muzeów jest wielkim świętem muzeów, ale także – ogromnym wyzwaniem dla muzealników. Oferta muzealna tego dnia (czy tej nocy) powinna być bowiem na tyle atrakcyjna, by przyciągnąć jak największą ilość zwiedzających, a jednocześnie – na tyle reprezentatywna, by pokazać, w jaki sposób dana placówka funkcjonuje w ciągu całego roku.

Dlatego też, przygotowując tegoroczny spacer z latarkami, zastanawialiśmy się, w jaki sposób można by go powiązać z naszą stałą ofertą.

Spacer z latarkami – organizowany także w roku ubiegłym – po raz kolejny przyciągnął dużą ilość zwiedzających; tak dużą, że zmuszeni byliśmy utworzyć dodatkową grupę: poza 21.30 i północą, także o 20.30. W zajęciach wzięły udział dzieci w wieku od 7 do 11 lat. Musiały być wyposażone w latarki, chętnym (zwłaszcza podczas zajęć o północy) towarzyszyli rodzice. Trasa spaceru obejmowała punkty turystom mniej znane oraz uczęszczane przez turystów: okolice Amfiteatru, świątyni Egipskiej, Białego Domu. Wykonywane przez młodych uczestników zadania skoncentrowane były na kształceniu spostrzegawczości oraz umiejętności szybkiego kojarzenia faktów. Niebagatelną rolę w spacerze z latarkami odegrała również umiejętność sprawnego poruszania się w przestrzeni, utrudniona przecież przez panującą ciemność. Spacer z latarkami pokazał zupełnie nowe oblicze Łazienek – Łazienki tajemnicze, nocne, frapujące, takie, w których można się zgubić. Wiele się ostatnio mówi w polskim muzealnictwie o kategorii genius loci. Zwykle jednak pokazuje się „ducha miejsca” tylko w kontekście codziennego funkcjonowania muzeum. Warto, jak sądzę, uchylić czasem rąbka tajemnicy i uświadomić, zwłaszcza najmłodszym, że żadna przestrzeń nie jest jednowymiarowa.

Zgodnie z przyświecającą nam zasadą, że muzeum to instytucja o Janusowym obliczu, chcemy powtarzać spacery z latarkami przynajmniej raz w miesiącu. Ogromne zainteresowanie, jakie wzbudziło to wydarzenie 14 maja, pokazuje, że warto.
Izabela Koczkodaj



fot. Patryk Makulski

poniedziałek, 16 maja 2011

Nocni Fizycy




Noc Muzeów
rozpoczęła się w tym roku już o 19.00, gdy na Scenie Pod Lipą w Łazienkach pojawili się pracownicy naukowi Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Z wielką swadą zaprezentowali zgromadzonej publiczności najróżniejsze, fascynujące doświadczenia fizyczne. Dzieci same mogły m.in. skonstruować balony na ogrzane powietrze, pobawić się piłką z przesuniętym środkiem masy i upiec jajecznicę na ciekłym azocie. Ciekawe, gdzie są nagrzane naszym powietrzem balony dzisiaj?
Magdalena Lewna




poniedziałek, 9 maja 2011

3 maja czyli świętować inaczej

Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja jest przede wszystkim świętem państwowym. A wszelkie święta państwowe „po polsku” kojarzą się głównie z powagą i patosem. Tymczasem, rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja stanowi bez wątpienia powód do radości. I na taki właśnie sposób – radosny, ale i nieszablonowy – na uczczenie 220. rocznicy uchwalenia Konstytucji zdecydował się Ośrodek Edukacji Muzealnej.



Konstytucja napisana przez najmłodszych na warsztatach Najmniejsze Państwo Świata






Po pierwsze, zadaliśmy sobie pytanie, dlaczego właściwie obchodzimy rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Czy tylko dlatego, że jej uchwalenie jest ważnym faktem historycznym? Otóż naszym zdanem, nie. Chodzi bowiem przede wszystkim o fakt, że ten istotny dokument stał się zapisem rodzącej się nowoczesnej świadomości obywatelskiej. I właśnie ku edukacji obywatelskiej zostały skierowane nasze działania podczas obchodów rocznicowych. Kolejnym zagadnieniem, które przyświecało nam w czasie tworzenia programu edukacyjnego na 3 maja, stało się zagadnienie, dlaczego wyzej wspomniana edukacja obywatelska kojarzy się głównie z działaniami dla dorosłych – i czy nie można inaczej. To za mało, jeśli przedszkolak lub uczeń na etapie edukacji wczesnoszkolnej wyuczy się na pamięć wierszyka „Kto Ty jesteś? Polak mały”. To za mało, jeśli potrafi wymienić kolory flagi, ale nie wie, co który z nich znaczy. Edukacja obywatelska najmłodszych wymaga wciągnięcia dzieci w działanie wspólnotowe. Taki pogląd zadecydował o kształcie warsztatów „Najmniejsze państwo świata”, podczas którego uczestnicy tworzyli swoje własne, dziecięce państwo. Niby rozbitkowie na wyspie mieli za zadanie tak się – z pomocą edukatorek i opiekunów – zorganizować, by ich państwo działało. Dzieci podczas warsztatów dowiedziały się, że podstawowym czynnikiem państwotwórczym są ludzie i że potrzeba odpowiedniego podziału obowiązków, wyboru władzy, spisania praw, by państwo funkcjonowało. Starałyśmy się wyjść poza utarty schemat myślenia, że najmłodszym wystarczy powierzchowna znajomość symboli państwowych, że niczego więcej z zakresu edukacji obywatelskiej nie są w stanie zrozumieć. Celowo zgromadziłyśmy na zajęciach dzieci w różnym wieku (od 3-latków do 13-latków), żeby pokazać, że państwo to wspólnota ludzi w różnym wieku, o różnych horyzontach i zapatrywaniach na świat. Eksperyment się powiódł – okazało się, że zróżnicowana grupa wiekowa uczy tolerancji, ale i współdziałania (było to widoczne zwłaszcza podczas tworzenia wspólnych symboli państwowych oraz nadawania znaczeń poszczególnym elementom, które znalazły się na godle i fladze). Jak pokazują warsztaty „Najmniejsze państwo świata”, nigdy nie jest za wcześnie na edukację obywatelską.

Duże zainteresowanie (także medialne) – ale i spore kontrowersje – wzbudził flashmob, podczas którego wykrzykiwane były hasła z Konstytucji 3 Maja. Wiele osób wyrażało swoje uznanie dla tego pomysłu, spotkałyśmy się jednak także z głosami krytycznymi, zwłaszcza ze strony ludzi, którym idea flashmoba jest obca. Nasze działanie trafiło przede wszystkim do osób dorosłych: początkowo skonsternowana grupa zgromadzona przed Pałacem na Wodzie stopniowo włączyła się w powtarzanie wykrzykiwanych przez nas haseł. Podjęte przez nas działanie miało również walor edukacyjny: wykrzykiwane hasła służyły upowszechnianiu uchwał Konstytucji 3 Maja, bardzo często nieznanych nawet osobom dorosłym. W czasie obchodów świąt narodowych w Polsce bardzo często zwraca się bowiem uwagę tylko na to, co świętujemy, nie na to, czego dany fakt dotyczy. Nowoczesna forma służyła także przełamaniu patosu, który zwykle towarzyszy tego rodzaju obchodom.

Świętować 3 Maja inaczej? Jak pokazują nasze działania, jest to jak najbardziej możliwe i nie wymaga bynajmniej dużego nakładu finansowego. Potrzeba jedynie dobrego pomysłu oraz... odrobiny odwagi do odrzucenia stereotypu.





Relacja z obchodów Konstytucji 3 Maja w Łazienkach
http://www.zw.com.pl/artykul/1,594654.html




autor: IK.

Tydzień z Konstytucją


Z okazji 220. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja w Muzeum Łazienki Królewskie odbyło się szereg uroczystości okolicznościowych. Jedną z nich był odbywający się w połowie kwietnia 2011 roku cykl debat „Tydzień z Konstytucją”, których uczestnikami byli uczniowie gimnazjum i liceum.




Tydzień z Konstytucją w Gimnazjum im. Konstytucji 3 maja w Nasielsku







Podstawowy problem w popularyzacji wiedzy historycznej w tej grupie wiekowej tkwi przede wszystkim w opracowaniu sposobu dotarcia do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Chyba najbardziej widowiskową formą przekazywania wiadomości na temat historii jest rekonstrukcja historyczna. Czy rzeczywiście? Czasem odnoszę wrażenie, że rekonstrukcja jest metodą powierzchowną, to znaczy – działa przede wszystkim na zmysły (tym bardziej, że nie wszystkie grupy dbają o prawdę szczegółu, która w przypadku zajęć rekonstruktorskich jest sprawą kluczową). Tymczasem, istotą zrozumienia mechanizmów działania praw historycznych jest, jak sądzę, wniknięcie w świadomość ludzi czasów minionych. Ten efekt można osiągnąć przez zastosowanie najprostszych środków. W przypadku „Tygodnia z Konstytucją” takim środkiem okazała się dyskusja. Podczas zajęć uczniowie zostali podzieleni na grupy, które reprezentowały poglądy poszczególnych stronnictw, aktywnych podczas obrad Sejmu Wielkiego. Każdy artykuł zawarty w Konstytucji 3 Maja był dyskutowany, a potem – głosowany. Z jednej strony, uczniowie grali role zwolenników poszczególnych stronnictw, z drugiej – z ich ust niejednokrotnie padały argumenty odnoszące się do współczesności. Młodzież chętnie porównywała rozumienie pojęć zawartych w XVIII-wiecznym dokumencie z ich współczesnymi definicjami (np. naród). Ten szczególny rodzaj dramy zaowocował niejednostronnym spojrzeniem na to, co zaproponowała Konstytucja 3 Maja i uświadamiał uczniom, że źródła dzisiejszego prawodawstwa tkwią w Oświeceniu. Co ciekawsze, nie każda debata kończyła się przyjęciem tekstu Konstytucji, często dyskutowana problematyka budziła w młodych ludziach żywe emocje. Krytyczne spojrzenie okazało się więc znacznie bardziej inspirujące niż podejście naśladowcze.




O atrakcyjności zaproponowanego sposobu przekazywania wiedzy na temat Konstytucji 3 Maja i jej znaczenia przekonywać może również fakt, że „Tydzień z Konstytucją” miał swoją kontynuację poza Muzeum Łazienki Królewskie. Ośrodek Edukacji Muzealnej został zaproszony do Gimnazjum im. Konstytucji 3 Maja w Nasielsku, gdzie została powtórzona forma debaty znana z Łazienek. Edukacja muzealna wyszła więc poza przestrzeń zabytkową - uczniowie z Nasielska dyskutowali jednak na temat Konstytucji 3 Maja równie żywo, jak miało to miejsce w murach muzeum, pomimo tego, że „obrady Sejmu” odbywały się we współczesnej sali gimnastycznej. Jest to kolejny dowód na to, że namysł nad historią niekoniecznie potrzebuje „fajerwerków”. Z pewnością decydującą rolę w edukacji muzealnej poza muzeum (i, naturalnie, w muzeum) odgrywa charyzma edukatora i jego umiejętność zaktywizowania uczniów w tak zwanym „trudnym” wieku. Jak pokazał „Tydzień z Konstytucją”, jest to jak najbardziej możliwe – i wcale nie takie trudne. Często narzekamy, że jedyną rzeczą, zdolną zainteresować młodzież, są multimedia. Warto więc w pracy z nastolatkami wracać do „pudełka zwanego wyobraźnią”, zamiast bez ustanku serwować młodym ludziom atrakcyjne obrazki, których przesyt mają na co dzień.
autor: IK.