PERIPATOS
03.04.2014
Socrates, Plato, Aristotle: the dialogue and
the master-pupil relation as the essence of philosophy
During our first philosophical walk in Łazienki
we were wandering about etymology of the word „philosophy”. Philosophy means
the „love of wisdom” and not the possessing of wisdom; it is more about bringing
questions then giving answers. We were talking about presokratics who were
trying to find ultimate principle of reality (arche) and we became acquainted with the term logos (rational order in the world). Then we walked to the
Amphitheatre and there we concerned classical period of the greek philosophy
and above all controversial and mysterious figure of Socrates. We focused on
his conflict with sophists and his specific method of philosophising - famous
socratic irony. Then we moved to Socrates pupil - Plato. We talked about
relation between Socrates and Plato and about Plato’s theory of ideas which he
presented in the Parable of the Cave. Very important was Plato’s dualism - his
distinction between reality and appearance. We ended our walk by reading the
fragment of Plato’s Symposium, where
Alcibiades describes Socrates and the short excerpt of Aristotles Nicomachean Ethics, where he opposes
Plato.
Karolina Bartkowiakphotos Zofia Zaccaria
PERIPATOS
03.04.2014
Sokrates, Platon, Arystoteles: dialog i
relacja mistrz-uczeń jako istota filozofii
Na
naszym pierszym filozoficznym spacerze po Łazienkach zastanawialiśmy się nad
etymologią słowa „filozofia”. Filozofia oznacza „miłość mądrości” a nie jej
posiadanie; jest raczej stawianiem pytań niż udzielaniem odpowiedzi. Omówiliśmy
Presokratyków próbujących odnaleźć uniwertsalną zasadę rzeczywistości (arche) i poznaliśmy pojęcie logos (racjonalnego porządku w świecie).
Potem przeszliśmy do Amfiteatru i tam zajęliśmy się klasycznym okresem greckiej
filozofii, przede wszystkim kontrowersyjną i tajemniczą postacią Sokratesa.
Skupiliśmy się na jego konflikcie z sofistami i charakterystycznej dla niego
metodzie filozofowania - słynnej sokratycznej ironii. Następnie zajęliśmy
się uczniem Sokratesa - Platonem.
Omówiliśmy relację między Sokratesem a Platonem
oraz platońską teorię idei wyrażoną w paraboli jaskini. Szczególnie
istotny okazał się platoński dualizm - rozróżnienie na rzeczywistość i pozór.
Spacer zakończyliśmy czytając fragment z Uczty
Platona, w którym Alcybiades opisuje Sokratesa oraz krótki ustęp z Etyki Nikomachejskiej Arystotelesa, w
którym zwraca się on przeciwko Platonowi.
Karolina Bartkowiakfot. Zofia Zaccaria
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz